Prezentare generala a sistemului Bonus-Malus
Sistemul de Bonus - Malus recompenseaza proprietarii de vehicule prudenti (fara accidente din cauza lor) cu o prima de asigurare mai mica comparativ cu prima platita de cei care au produs accidente. Acest sistem este reglementat prin normele emise de catre ASF si a fost introdus ca o masura de responsabilizare a posesorilor de vehicule prin stimularea (sau penalizarea) financiara.
Sistemul Bonus-Malus a fost introdus in anul 2010 pentru persoanele fizice si foloseste istoricul accidentelor din anul 2009 pana in prezent provocate de conducatori auto.
In anul 2012 sistemul a fost extins si persoanelor juridice utilizand istoricul daunelor din anul 2011 pana in prezent al acestora.
Sistemul Bonus-Malus utilizeaza o serie de 17 nivele / praguri de reduceri si penalizari numite clase B/M. In prezent sistemul cuprinde 9 clase bonus (numerotate de la B0 la B8) și 8 clase malus (numerotate de la M1 la M8):
B0 – pret de baza |
Clasa BONUS/MALUS B1 – DISCOUNT 5% |
Clasa BONUS/MALUS B2 – DISCOUNT 10% |
Clasa BONUS/MALUS B3 – DISCOUNT 15% |
Clasa BONUS/MALUS B4 – DISCOUNT 20% |
Clasa BONUS/MALUS B5 – DISCOUNT 25% |
Clasa BONUS/MALUS B6 – DISCOUNT 30% |
Clasa BONUS/MALUS B7 – DISCOUNT 40% |
Clasa BONUS/MALUS B8 – DISCOUNT 50% |
B0 – pret de baza |
Clasa BONUS/MALUS M1 – MAJORARE 10% |
Clasa BONUS/MALUS M2 – MAJORARE 20% |
Clasa BONUS/MALUS M3 – MAJORARE 30% |
Clasa BONUS/MALUS M4 – MAJORARE 40% |
Clasa BONUS/MALUS M5 – MAJORARE 50% |
Clasa BONUS/MALUS M6 – MAJORARE 60% |
Clasa BONUS/MALUS M7 – MAJORARE 70% |
Clasa BONUS/MALUS M8 – MAJORARE 80% |
Coeficientii din sistemul Bonus-Malus au fost actualizati in 2017 prin Norma ASF 20/2017
Cum functioneaza sistemul Bonus-Malus?
Sistemul foloseste pentru identificarea proprietarilor C.N.P. (pentru persoana fizica) sau C.I.F./C.U.I. (pentru persoana juridica) iar fiecare vehicul este identificat prin numarul de identificare (serie de sasiu = VIN). Sistemul asociaza datele de identificare ale proprietarului cu datele vehicului la care apoi adauga istoricul daunalitatii intr-o baza de date (CEDAM).
Incepand cu 01.08.2017 pentru persoanele fizice asigurate, legea prevede stabilirea unei singure clase B/M pentru toate vehiculele aflate in proprietate individuala; practic pentru asiguratii persoane fizice clasa B/M este stabilita numai in baza C.N.P.-ului.
Stabilirea clasei B/M pentru un asigurat se face in functie de 2 parametrii : ultima clasa B/M detinuta si numarul daunelor provocate in perioada de referinta. Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de emitere a contractului de asigurare RCA. Vechimea permisului de conducere nu influenteaza calculul clasei B/M.
Dacă în perioada de referinţă sunt înregistrate daune plătite, asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire.
Pentru persoane fizice, numarul de evenimente se calculeaza de catre CEDAM prin insumarea tuturor evenimentelor cu daune provocate si platite in anul de referinta aferente politelor al caror asigurat / utilizator este detinatorul CNP-ului pentru care se face interogarea bazei CEDAM
Recomandarea noastra importanta:
Înainte să va reînoiti asigurarea civilă obligatorie, va recomandam să verificati în ce categorie bonus - malus sunteti încadrat.
Altfel, este posibil sa fiti “retrogradaţi”, chiar dacă nu ati avut niciun accident. Datorita dimensiunii sale, baza de date cu istoricul şoferilor functioneaza cu erori, astfel incat au fost situatii in care proprietari au cumparat poliţe RCA şi la tarif dublu, după ce au fost încadraţi greşit într-o clasă inferioară.
Au fost însă şi situatii in care proprietari de vehicule care au avut de câştigat, pentru că lor li s-a şters trecutul cu incidente auto. Neoficial, 50 de mii de astfel de cazuri au fost identificate.